onsdag 2 maj 2012

visdoms ord

en kompis skrev detta till mig...jag måste dela med mig till er..
Om du besväras av att oro och negativa tankar är svåra att få bukt med så har jag ett tips. Hjärnan funkar nämligen så att när man har tänkt en katastrof-tanke så har det bildats en liten bild i hjärnan av denna scen och ibland blandar hjärnan ihop dessa bilder med verklighet. Därför kan man ibland tro att man är helt säker på att en olycka ska ske eller något ska sluta på ett dåligt sätt. För att man har tänkt "Hjälp, bara det inte blir...."

För att låta dessa tankar få så lite utrymme i ens hjärna finns det ett knep.

Man tänker fram en bild på något man tycker om. En strand där allt är lugnt och skönt eller en skog där man gillar att promenera eller i ett kök där man gillar att laga mat eller precis vad som helst. Denna bild säger man sen till sin hjärna att återvända till varje gång oron eller negativiteten knackar på. I stället för att skena i väg i tankarna styr man hjärnan till den här bilden. Efter en stund kommer tankarna att lämna bilden och glida iväg åt normalt håll igen. Det krävs lite övning och en vilja såklart, men jag har själv haft mycket hjälp av det här tricket.

Ofta säger ju människor "Men tänk inte på det" och då har jag alltid undrat hur man gör för att styra tankarna. Det är precis så här! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar